תאונות עבודה

נושא זה תופס מקום מרכזי וחשוב בחיי היום יום. במהלך שנת 2020 אנו עדים לדיווחים על ירידה בנפגעים, ולצרות האמור, מדובר במספרים גבוהים מאוד של נפגעים בגוף.

המדינה משקיעה מאצמצים ומשאבים רבים, על מנת להעלות את המודעות לבטיחות בעבודה, ולפעול על פי כללי הבטיחות והכל כמובן כדי להוריד את מספר הנפגעים כתוצאה מתאונות אלה, ולהציל חיי אדם.

לצערנו, למרות ההסברה, ישנן תאונות עבודה בתדירות גבוהה, בעיקר בענף הבנייה, אך גם בענפים נוספים כמו תעשייה, שירותים ומסחר, חקלאות ומגזרים נוספים.
נוסף לתאונות המוזכרות בדו"ח של משרד העבודה והרווחה ישנם אירועים רבים בהם נפגעים עובדים במסגרת עבודתם ואירועים דומים עלולים לקרות לכל אחד מאתנו.

אסביר בקצרה מה חשוב לדעת בנושא, ובאיזה שלב מומלץ לפנות לקבל ייעוץ משפטי.

מהי תאונת עבודה?
חוק הביטוח הלאומי מגדיר מהי פגיעה בעבודה. החוק קובע כי מדובר בתאונת עבודה או מחלת מקצוע. ניתן לומר כי כאשר תאונה התרחשה בדרכו של עובד מביתו (או ממקום לינתו) למקום העבודה, במסגרת העבודה, תוך כדי עיסוקו וכן ממקום עבודתו חזרה לביתו תחשב כתאונת עבודה.

חשוב לציין, כי גם תאונת דרכים אליה נקלע העובד בדרכו לעבודה או מהעבודה לביתו, תחשב כתאונת עבודה.

אירועים נוספים אשר עשויים להיחשב כתאונת עבודה והעובד שנפגע במהלכם יהיה זכאי לפיצוי, לדוגמא:

  • עובד שיצא מביתו לעבודה, נפל ברחוב ונפגע, פגיעתו תחשב כתאונת עבודה.
  • עובד שהחליק במקום עבודתו ונפגע, פגיעתו תחשב גם היא כתאונת עבודה.

נדגיש – כל מקרה צריך להיבחן לגופו ומומלץ לפנות לעורך דין העוסק בתחום נזקי הגוף, לקבלת ייעות מקצועי ומקיף. עורך הדין ינתח את האירוע ויקבל תמונת מצב אמיתית וידע להעריך את סיכויי ההצלחה בתביעה, הן בביטוח הלאומי והן בתביעה הנזיקית שתגיע לאחר מכן.
יצוין, כי במקרה בו עובד נפטר כתוצאה מפגיעה בעבודה, הביטוח הלאומי עשוי לסייע במענקים, שיקום ואף קבלת גמלה בתנאים מסוימים.

מה עלינו לעשות אם נפגענו בעבודה? אלה הפעולות המרכזיות שכדאי לזכור:

  1. הפעולה החשובה ביותר כמובן היא לפנות באופן מיידי ולקבל טיפול רפואי במקום מוכר. חשוב מאוד לשמור את כל החומר הרפואי שמתקבל בעקבות הטיפול.
  2. חובה לרשום את פרטי האירוע ולפרט עד כמה שניתן, בשפתו ובמילותיו של העובד, שכן לאחר מספר ימים נוטים לשכוח פרטים חשובים.
  3. ככל שקיימים עדים לאירוע, חשוב לציין את שמותיהם, ולרשום את פרטיהם המלאים.
  4. רצוי מאוד כבר בשלב זה לפנות לעו"ד מקצועי העוסק בתחום שכן קיימת חשיבות רבה לכל פעולה.
  5. העובד יפנה למעסיק על מנת למלא טופס המודיע על אירוע של פגיעה בעבודה (ב.ל 250).
  6. הגשת תביעה לביטוח לאומי.
  7. הגשת תביעה נזיקית כנגד המעסיק.

אם נקלעתם לתאונה ואירעה פגיעה, אל תוותרו על זכויותיכם.
אם אתם או מי מקרוביכם הייתם מעורבים בפגיעה מכל סוג שהוא, עליכם לפנות לקבלת ייעוץ משפטי פרטני, על מנת למצות את זכויותיכם. אל תחכו ואל תוותרו על כך.
זכרו כי פניה מוקדמת לעו"ד העוסק בנזיקין תסייע לכם במימוש מלוא זכויותיכם.

שימו לב שהגשת תביעה לביטוח הלאומי לאחר כשנה מיום האירוע עלולה לפגוע במימוש הזכויות.
נפגעת בעבודה ולא מימשת את זכותך – משך ההתיישנות הינה 7 שנים.