פעולות שיש לבצע לאחר החקירה במשטרה

ישנם מקרים רבים בהם נחקרים אשר שוחררו לאחר חקירתם, בטוחים כי התיק נגדם הסתיים וכי המשטרה לא תמשיך לחקור או לא תמליץ להגיש כתב אישום, בהעברת התיק לתביעות. הנחה זו מוטעית, שכן החקירה ממשיכה, ובסופה בדרך כלל יעבור התיק לתביעות עם המלצה להגשת כתב האישום. בשלב זה החשוד, יקבל הודעה על כך לביתו, וכמובן ירוץ לעורך דין…

חשוב לציין, כי בשלב זה, כאשר כבר התקבל זימון לשימוע או לבית המשפט, מצפה לחשוד/נאשם הליך ארוך ויקר שבסופו, על פי רוב, יורשע בבית המשפט (המדינה לא מגישה כתבי אישום שאינם "תפורים" מקצה לקצה, ולכן ברוב המקרים יורשע).

ייעוץ כבר בשלב החקירה, יגדיל את הסיכוי להימנע מכתב אישום, לסגור את התיק בשלב מוקדם או במהלך השימוע, או לפחות להגיע להסדר מקל בשלב שלפני כתב האישום.

תזכרו – לא לחכות שהרשות החוקרת תעשה את שלה – כי היא תעשה. השאלה היא מה אתם תעשו בזמן הזה…

להלן תפקידי הסנגור וטיפים "זהב" למה לעשות ומה לא לעשות בשלב שלאחר החקירה המשטרתית:

לא לוותר על זכותכם לקבל ייעוץ לפני חקירה, ולא להמתין לקבלת כתב האישום. נחשדתם בביצוע עבירה או שאתם חושבים שאולי יזמנו אתכם לחקירה – פנו מיד לעו"ד פלילי (סנגור) לקבלת ליווי מקצועי, ותחסכו זמן, כסף ועוגמת נפש.

ישנן פעולות רבות ומגוונות שניתן וצריך לבצע מרגע החשד לביצוע העבירה ועד הגשת כתב האישום, כמובן במטרה שלא יוגש כתב אישום. לכן, חשוב שתדעו מה תפקידיו של סנגור ומה עליו לבצע בשלבים שלפני הגשת כתב האישום.

1️⃣ ייעוץ בחקירה.
2️⃣ שחרור ממעצר – אם החשוד עצור.
3️⃣ השבת תפוסים – אם נתפסו חפצים שונים, לדוגמא טלפון נייד, מחשב, רכב ועוד.
4️⃣ השפעה על הליכי חקירה – ביצוע פעולות חוקיות מול הגורם החוקר וביקורת שוטפת.
5️⃣ שימוע – סגירת התיק ללא הגשת כתב אישום או הגשת כתב אישום מוסכם.
6️⃣ שינוי עילת סגירה.

חשוב לזכור, בשלב החקירה חומרי החקירה חסויים, ולכן על החשוד לשמש "מרגל" ולקבל כמה שיותר מידע על החשדות נגדו, כדי שהסנגור יוכל לתת ייעוץ פרטני (עובדות, זמנים, פרטים מלאים).
לאחר החקירה, צריך לבצע פעולות אקטיביות מול הגוף החוקר, בין היתר, השבת תפוסים – אם נתפסו, השפעה חוקית על הליכי חקירה – גיוס ראיות או עדים, ביקורת על הליכי חקירה, העלאת טענות משפטיות ועובדתיות ועוד.
זכרו כי גם תיק שנסגר מותיר אחריו רישום ואינו נמחק מרישומי המשטרה. המקרה היחיד בו התיק יימחק מהרישום הוא כאשר התיק נסגר בעילה של "חוסר אשמה" וישנן אפשרויות להשיג את המבוקש.

לסיכום, לא לחכות שהרשות החוקרת תעשה את שלה. נחקרתם – פנו מייד לקבלת ייעוץ.

השארת תגובה